Te mindig vitatkozol, mindig nemet mondasz, te mindig elrontod, mindig késel, soha nem vagy őszinte, soha nem segítesz, soha nem állsz ki mellettem! Ismerős?

Olyan könnyen mondunk ilyen általános kijelentéseket, könnyen húzzuk rá valakire, hogy ő mindig és soha, felcímkézve, előre megjósolva, hogy a következő alkalommal is úgy fog viselkedni. Van más lehetősége, mint valóban a jóslat szerint cselekedni (vagy nem cselekedni…)? Nem igazán.

Mit csináljunk ehelyett? 

Ahogy Steve de Shazer mondja: „Ha valami nem működik, csináld másképp!” Változott bárki viselkedése attól, hogy többször hallotta, hogy ő mindig ezt csinálja? Nem, sőt. Szóval ha azt szeretnénk, hogy változzon, hogy ne csinálja mindig ugyanazt, akkor két dologra figyeljünk:

  1. Beszéljünk arról, amikor fura módon nem azt tette, mint amit szokott. Amikor másképp viselkedett. Mi volt más akkor? Hogyan csinálta? Tudna gyakrabban, más hasonló helyzetben is úgy tenni?
  2. Kérdezzük meg, hogy mit nyerne azzal, ha másképp csinálná ezentúl? Mit nyerne ő, mit nyerne a környezete? Hogyan csinálja?

Egy apró változtatás az egész rendszert megváltoztathatja.

kommunikációs tréning

Sokan mondogatják akár magukról is, hogy „én mindig kések!”, „én mindent elfelejtek”, én „soha nem tudom ezt jól megcsinálni.” Ha valaki mindig ilyen, akkor nem várhatjuk el, hogy másképp viselkedjen. Viszont ha alaposan megvizsgáljuk, akkor kiderül, hogy nem késik mindig, nem felejt el mindent, és van, hogy meg tudja csinálni. Miben mások azok a helyzetek?

Egy édesanya mondta, hogy ők mindig veszekednek a kamasz gyerekével. Amikor megkérdeztem, hogy tud-e olyan esetet mondani, amikor a helyzetnek nagy eséllyel veszekedéssel lett volna vége, de aztán mégsem az lett, több ilyen is az eszébe jutott. Aztán ezeket a helyzeteket vettük végig nagyon aprólékosan, hogy kiderüljön, miben mások ezek a szituációk, mint a veszekedéssel végződőek.

Sokkal hatékonyabb a már működő viselkedésre építeni, mint valami teljesen újat kitalálni. Például, ha valaki késik, akkor attól nem lesz pontosabb, ha elmondjuk neki, hogy szerintünk kezdjen el hamarabb készülődni, és attól sem lesz pontosabb, ha azt javasoljuk, állítson be több órát, és ha megszólalnak, keljen is fel, induljon is el.

Akkor viszont, ha átgondoljuk vele együtt, hogy pontosan mit csinál másképp akkor, amikor nem késik, akkor arra már lehet építeni, az egy belőle érkező megoldása a helyzetnek, azt már sokkal könnyebben fogja gyakrabban alkalmazni.

Ha most már eddig elolvastad, és arra gondolsz, hogy oké – oké, ez így szép és jó, de a te esetedben ez biztos, hogy nem működne, tegyél nyugodtan próbára!

Keress fel egy „mindig” vagy egy „soha” szituációval akár személyesen, akár skype-on (mediaciok név alatt megtalálsz!), és ha elégedetten távozol, ráadásként még az egy ajándékkal is megleplek!

A megoldásfókuszú beszélgetés díját itt találod: Tiszteletdíjak

Belevágsz? Azt nem lehet rád mondani, hogy „soha nem vagy bátor”, igaz? Tegyél próbára!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .