A mediátor bármilyen témával foglalkozhat, szóval mondanám, hogy teljesen mindegy, bármivel fel lehet keresni, de tudom, hogy nem így működik. Az ügyfelek hosszan gondolkodnak azon, hogy milyen témával hívjanak fel telefonon, vagy kezdjék el a levél írását. Amit ők nem tudnak az az, hogy én ilyenkor inkább becsukom a fülem-szemem, ne tudjam, ne halljam, ne lássam. Az a lényeg, hogy kik jönnek el a beszélgetésre, és mikor, a legkevésbé sem lényeges, hogy miért jönnek. Pontosabban fogalmazva: mit mondanak, hogy miért jönnek.
Mediátor és az őszinteség
És ezt nem úgy értem, hogy szándékosan mást mondanak, de vannak témák, amiket nehéz csak úgy megosztani egy szakemberrel. Kell valami, ami elég súlyos ahhoz, hogy mediációt/konzultációt kérjenek, mégis ki lehet mondani. A Megoldásfókuszú mediátor képzésen nagyon sokat foglalkozunk azzal a kérdéssel, hogy mennyit kell tudnia egy mediátornak az „ügyről”, amikor elkezdődik a beszélgetés. Erre én azt szoktam mondani, hogy ha szerencsém van, szinte semmit nem tudok. Miért gondolom ezt így? Minél több információval látnak el a felek a beszélgetés előtt (eljutottunk a válásig, mert a férjem megcsalt…, a gyerek folyton lóg a suliból, muszáj csinálni vele valamit…, a párom túl sokat iszik, de nem ismeri be…, stb.), annál több előfeltevés alakul ki bennem akaratlanul is, amivel utána dolgoznom kell, hogy ne befolyásoljon. Ráadásul ahány résztvevője van egy mediációs beszélgetésnek, annyiféle okot, magyarázatot mondanának arról, hogy miért jöttek el (a „lógós” gyerek például biztos, hogy nem azt mondaná, mint a szülő, hanem egy teljesen más történetet. Lehet, hogy bántják az iskolában, lehet, hogy otthon van túl sok feszültség, lehet, hogy valami szerelmi ügy áll a háttérben).
Az első kérdés után (milyen eredménnyel lesznek elégedettek a mediáció végén) kezd tisztulni a kép. Kiderül, hogy valójában mire van szükségük. A gyermekéért aggódó anya nyugodt reggeleket szeretne, és persze egy kicsit belelátni a kamasz gyerek fejébe. A megcsalt feleség vagy lezárást vagy valamiféle biztosítékot szeretne a jövőre. A párjáért aggódó fél tiszta határokat szeretne megfogalmazni, és így tovább. Arról az okról, amit első körben mondanak, sokszor csak néhány szó esik az ülés alatt, mert gyorsan kiderül, hogy nem ez volt a lényeg.

A megoldásfókuszú módszer
Mivel megoldásfókuszú mediációról van szó, nem megyünk bele jó mélyen a problémába, nem boncolgatunk, nem kell elmondani kínos dolgokat, csak azzal foglalkozunk, hogy ki milyen eredményt szeretne elérni.
Ne gondold, hogy nem derül ki, hogy mi a gond.
Nem csinálunk úgy, mintha minden szép habos rózsaszín lenne, de mennyivel könnyebb arról beszélni, hogy valaki azt szeretné, ha a családi esték nyugodtak lennének, és az hogyan néz ki, mint arról, hogy milyen borzalmas, amikor az egyik családtag részegen állít haza. Mennyivel jobb hangulatban és konstruktívabban lehet arról beszélni, hogy az édesanya biztos szeretne lenni abban, hogy a gyereke reggelente beér az iskolába, mint arról, hogy már megint csalódást okozott, már megint ez volt meg az volt. A lényeg, az eredmény az, amivel foglalkozunk, nem a múlt nehéz pillanatai.
Szóval mondj bármilyen élethelyzetet, ami miatt szívesen vennél részt egy mediáción/konzultáción, az biztos, hogy azzal fogunk foglalkozni, amit el szeretnél érni, ahova el szeretnél jutni, nem azzal, hogy milyen nehézségből jössz épp. A lényeg az, hogy tegyél egy lépést egy másféle élet irányába.
Mit csinál egy mediátor karantén idején?
Bejegyzést ír például a honlapjához. Online konzultál az ügyfelekkel, bár ez elsősorban egyéni konzultációknál használható eszköz. Ami számomra talán a legfontosabb az az, hogy olyan lehetőségeket találjak ki, amelyek otthonról is elérhetőek, hiszen ma egy szülő – kamasz konfliktus nagyon könnyen kiéleződhet. A párkapcsolti nehézségekről ne is beszéljünk. Összezárva lenni ki tudja meddig nagyon megterhelő, a bizonytalanság növeli a frusztrációt. Szóval most különösen nagy szükség van minden elérhető segítségre.
Ami biztos, hogy segítséget nyújt már most, és azonnal elérhető: Kamaszmentő Kézikönyv