A vámpír és a szomorú gyermekkorú gazdag fiú. Ilyen vagyok, kell vagy nem, mondják mindketten. Íme a világom, mondják mindketten. Senkinek nem mondhatod el, mondják mindketten. Ez csak a mi titkunk. A titoknak pedig ereje van, hatalmas ereje.

És a nők: mindketten ügyetlenek, esetlenek, kevéssé nőiesek ( az a barkácsboltban dolgozás azért egy kicsit túlzás szerintem), nem találják a helyüket a világban. Várnak valamit, várnak valakit. Aki persze jön, és csábít. Miszter szürke túl sok, túl drága ajándékot ad, helikopterrel szállít, de azt már nem kérdezi meg, a lány el akar-e utazni egyáltalán. Nem, csak szállj be, és kész.

alkonyat

Mindketten dönteni akarnak a nők helyett. A vámpír eldönti, hogy vége a kapcsolatnak, a szürke eldönt mindent. Milyen számítógépet használjon a lány, milyen kocsival járjon. Az addig imádott autóját kérdezés nélkül eladja. Eldönti, hogy fogamzásgátlót kell szednie, eldönti, hogy mit egyen, hova menjen.

Miről dönthetnek a nők? Hát, igazából semmiről. A rajongók most biztos felkapták a fejüket, és már mondják is: de hát Miszter szürke nem tesz semmit a lány beleegyezése nélkül (mennyi sok hozzászólást olvastam, ami erről szólt)! Tényleg nem? Mert nekem másképp tűnt.

Nézzük a sztorit címszavakban: találkoznak (lány beesik az ajtón, mintha csak Bellát látnám, aj), a férfi az első percben felméri, hogy kivel van dolga, és azonnal a hatalmába keríti a nőt. Nem mond semmi különöset, de erősen szexualizált légkört teremt. Aztán elmegy a lányért, amikor az részeg és kiszolgáltatott, mintha csak egy gyerek lenne, akit meg kell menteni. Pedig felnőtt, aki a barátaival van, valószínűleg haza tudott volna menni egyedül is. Ja, az egyik barát rányomul, szürke úr leveri.

a-szurke-otven-arnyalata

Kezdődik az ajándékok küldözgetése. Sok és drága. Túl sok és túl drága. Lánynak tetszik, persze, hogy tetszik. Aztán ott van A TITOK! Amit még ő sem tud, de esélye van rá, hogy megtudja, mert ő a kiválasztott (mint Bella). A vonzás hatalmas, az ellenállás hasztalan. Lány beleszeret, és emiatt lesz totális hatalma a férfinek.

Aztán jön a mondat, aminél majdnem abbahagytam a filmet: Én ilyen vagyok. Ez felment minden alól. Ilyen vagyok, ilyen, aki nem szeretkezik, hanem (sípolás). Ilyen vagyok, aki ki akar kötözni, aki meg akar verni, aki azt akarja, hogy te legyél az alárendelt, aki csak a hatalomra gerjed, akit nem igazán érdekel, hogy neked mi a jó. A lány megkérdezi, hogy ez nekem miért lesz jó? A válasz: megkapsz engem. Vagyis amíg velem vagy, én csak veled csinálom mindezt a titkos szobámban (játszó szobának hívja). Nincs kérdés, nincs beszéd, csak azt teszed, amit mondok. Ha nem, jön a büntetés.

Alá akar íratni Miszter szürke egy szerződést is a lánnyal, ettől úgy tűnhet, hogy a lány is akarja. Valójában nem tehet mást, mert ennél a pontnál már nincs menekvés. Amikor időt kér a lány, megint jönnek az ajándékok, a telefonok, a kérdések: aláírtad már? Nem, de ez sem gátolja meg semmiben, ettől függetlenül beviszi a szobába, és kiköti az ágyhoz.

Anyukája egyszer felhívja, akkor sír a telefonban. A kérdésre: és jól bánik veled? a válasz: többnyire.

Milyen kapcsolat ez? Bántalmazó? BDSM? Az utóbbi kategóriát szokták ráhúzni (aki nem tudja, mit jelent, itt elolvashatja), de ez sem állja meg a helyét. Akkor lehetne esetleg erről szó, ha a lány már eleve egy BDSM kapcsolatot keresett volna. Ha a megismerkedésük első percétől mindketten tudták volna, hogy mire számíthatnak a másiktól. Ha nem lett volna TITOK.

Ez a lány még szűz volt, amikor találkoztak. Tuti, hogy nem arról álmodozott, hogy bárcsak jönne a szerelem, és kikötözne. Ha nem Miszter szürkével találkozik, ha valaki másba szeret bele, eszébe se jutott volna, hogy de jó lenne, ha megverne és különböző tárgyakkal megerőszakolna…

Bántalmazó? Igen, az. Minden kritériumnak megfelel. Csábítás, nagy szerelem, ajándék, kizárólagosság, teljes kontroll, bántalmazás, jó időszak (még moziba is elviszi a lányt), korlátok, bántalmazás, stb. Az erőszakos aktusok csak azért történnek meg, mert a férfi akarja. „Én uralkodom rajtad, így te felmentést kapsz a felelősség és a döntések alól”, mondja egyszer.

A férfi reakciói kiszámíthatatlanok, a lány sose tudja, hogy verést vagy kedves szót kap-e a következő pillanatban. A lány elutazik a szüleihez, a férfi kérdezés nélkül utánamegy. Mi ez, ha nem zaklatás? A lánynak egyetlen percet sem ad, hogy gondolkodhasson. Folyton jön egy újabb meglepetés. Romantikus? Nem.

Amiért veszélyesek ezek a történetek:

1. Elhiteti az emberekkel (nőkkel főleg), hogy ha igazán szeretnek valakit, ha elfogadják a másikat ILYENnek, akkor az megváltozik, és jó és boldog vége lesz a történetnek. Nem lesz. A valóságban egy ilyen történetnek nagyon csúnya vége szokott lenni.

2. Azt sugallja, hogy ha egy fiút bántalmaztak gyerekkorában, az maga is bántalmazó lesz felnőttként. Ez sem igaz. A logika inkább fordítva működik: a bántalmazó felnőttek nagy eséllyel voltak maguk is bántalmazás áldozatai. Nem lesz minden áldozatból elkövető is egyben.

3. Nő kikötözve (keze és lába is!) fekszik az ágyon, férfi járkál körülötte, és ostorral csapkodja. Közben romantikus zene szól. És égnek a gyertyák. Valóban ilyen egy romantikus este?

4. A férfi nem engedi közel magához a nőt, de ennek persze OKA van, de nem mondja el. A nő szereti a férfit, meg akarja érteni, meg akarja ismerni. Mit akar a férfi? Meg akarja verni. A nő, azért, hogy jobban megismerje, hogy megértse, beleegyezik.

Megveri, és közben a nőnek számolnia kell az ütéseket, ezzel még jobban megalázza. Azt sugallja ez a film, hogy a férfiak nem tudnak uralkodni magukon, hogy nekik muszáj kiélniük és megélniük mindazt, ami bennük van, és hogy a nehéz gyerekkor feljogosít bármire is, és hogy lehet annak igaza, aki bántani akar valakit.

Én hiszem, hogy a férfiak igenis képesek uralkodni magukon, hogy nem ösztönlények, és még jobban hiszek abban, hogy a tragikus gyerekkor senkit nem jogosít fel semmi rosszra.

Ha van gyereked, aki látta a filmet, és tetszett neki, beszélgess vele! Mondd el neki, hogy egy egyenrangú kapcsolat nem ilyen, hogy senkinek sincs joga bántani a másikat. Az erőszak sosem lehet helyes. Mondd el azt is, hogy a bántalmazók a való életben nem változnak meg a szerelem hatására, hogy ma Magyarországon minden 5. nőt bántalmaz a partnere, és hogy ebben semmi romantika sincs. 

Mondd el neki, vagy gyertek el hozzám, és elmondom én. Beszélni kell róla, bármit is állít Miszter szürke, le kell dönteni ezt a tabut is!

6 Válaszolt erre: “Szürke úr és a piros szemű vámpír”

  • Felnőttként magyarázataink lehetnek, mentségünk soha arra, ha másokat bántunk. És a magyarázatnak is csak akkor van létjogosultsága, ha a változás indikátora: azé, hogy többé ne forduljon elő a bántás. Minden olyan könyv, film, ami a bántalmazást menthetőnek állítja be: pusztít, és az alkotója (és terjesztője) felelős minden bántalmazottért, mert a bántalmazó mellé áll, neki ad eszközt, mentséget a kezébe.

    • Nem akartam úgy kritikát írni róla, hogy nem láttam a filmet. Tudtam, hogy mire számíthatok, tudtam, hogy miről szól, és szerettem volna reflektálni rá. Ezért néztem meg. Te láttad? És mit gondolsz róla?

    • A mesék nem mondják azt, hogy a bántalmazás romantikus. Egy mesében az erőszak sosem öncélú, nem önmagáért való dolog. Ráadásul a mesében a rossz mindig megbűnhődik, sosem nyeri el a királylány szívét. Az a tiszta és becsületes herceg, aki elnyeri.

Hozzászólás a(z) Laci bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .